Hol
végezte tanárnő a középiskolai tanulmányit?
Ózdon születtem és Ózdon végeztem a
középiskolai tanulmányaimat, az akkori nevén Közgazdasági Szakközépiskolában,
ami jelenleg SZIKSZI.
Tetszene
tudni mondani néhány gondolatot a középiskolai tanulmányokról?
Nyíregyházán magyar-könyvtári szakon
végeztem, ezután Debrecenben folytattam felsőfokú tanulmányimat. Itt a Kossuth
Lajos Tudományi Egyetemen magyar irodalom szakon végeztem, itt sajátítottam el
a tanári pályához szükséges ismereteket. Ezeken felül rengeteg továbbképzésen
vettem részt, például tanulásmódszertanból és számítógépes vizsgákat is
szereztem.
Nehezek
voltak-e ezek az évek?
Nos, elég ha megemlítem azt hogy 12-szeres túljelentkezés volt azon a szakon,
ahová jelentkeztem. Akkoriban sokkal kevesebb segítség állt a diákok
rendelkezésére mint napjainkban. Nem volt internet, mobiltelefon és
fénymásolási lehetőség sem. Komolyabb
segítséget csak a könyvek és folyóiratok jelentettek tehát igen, rendkívül nehezek
voltak ezek az évek, mindössze kilencen végeztünk.
Mik
a tapasztalatai tanárnőnek a tanári pályával kapcsolatban az évek során,
szeret-e tanítani?
A tanári pálya igencsak nagy felelősség.
Fontos hogy hatékony, stabil tudást adj, erkölcsileg tiszta, becsületes és
jóindulatú felnőtt emberré neveld a növendékeket. Véleményem szerint a tanári
pálya talán a legnemesebb és legfontosabb feladat az összes többi foglalkozás
közül. Nagy megtiszteltetés is egyben hiszen, felnőtt emberek bízzák ránk
legféltettebb kincsüket, a gyermeküket, azzal a céllal hogy okos tiszta
meglátású igaz embereket neveljünk belőlük.
Hogyan
tetszik visszaemlékezni a korábbi évfolyamokra?
Kezdetben mindenki szorgalmasan tanult,
ennek talán az is lehet az oka, akkoriban nem volt ekkora csábítás a technika.
Rengetegen pedig azért is tanultak, hogy kitörjenek nyomorúságos helyzetükből ,
vagy hogy helyesbítsenek a szülőktől látott rossz példán. Manapság sokkal
vátozatosabb a diákok összetétele, vannak akik ma is rendkívül jól teljesítenek
és tanulni akarnak, ugyanakkor megnőtt a hanyag, tanulást elhanyagoló diákok
száma is. Jelenleg értékválság van, a pénzszerzés és pozícióbetöltés vált
elsődleges céllá tehát jó pár diák számára nem a tanulás jelenti a legfőbb
célt. Természetesen, ma is vannak értékes tanulni vágyó, okos növendékek.
Ha lehetne, mégegyszer ugyanezt a pályát tetszene-e választani?
Igen, hiszen
nagyon szeretek tanítani. Szeretem a könyvtárosi pályát is, hiszen a
könyvtárban egy másik oldalát ismerhetem meg a diákoknak, de a tanítás valahogy
más. Az irodalom oktatása egy eszköz arra hogy felszínre hozzuk a tanulók
belső, csiszolatlan értékeit. A nyelvtan pedig alapjául szolgál a többi
tantárgynak is, tehát igen fontos. Nagyon szeretek osztályfőnöknek lenni, így
más a kötődésem az iskolához. Ha az embernek van osztálya, akkor bizonyos
értelemben nem csak ad, hanem kap is. Kap szeretetet, vidámságot, közösséget,
és egyfajta nagyon erős kötődést.
Hú, Dalma, nagyon bölcs tanár nénit fogtál ki! Remélem, tanulságos volt számodra is az interjú! :)
VálaszTörlés